سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خبر داد
روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خطاب به دامداران استان به طور جدی هشدار داد تا از سرمایه دامی خود در مقابل بیماری دامی با نام «لمپی اسکین» که در تعدادی از دامداری ها و روستاهای غرب کشور گزارش شده است محافظت نمایند.

در این اطلاعیه آمده است بر اساس گزارش های دریافتی، طی روزهای اخیر برای نخستین بار،بیماری «لمپی اسکین» که یک بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا است و خسارت های اقتصادی سنگینی با کاهش تولیدات دامی، ضایعات پوستی و تلفات در جمعیت گاوی وارد می سازد، در تعدادی از دامداری ها و روستاهای چند استان غربی کشور، گزارش و مورد تایید آزمایشگاهی قرار گرفته است.

روابط عمومی دامپزشکی استان اعلام داشت: این بیماری، یک بیماری ویروسی است که علائم آن شامل تب، ریزش آب از چشم ها، افزایش ترشحات بینی وحلق، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر وظهور ندول های جلدی(ضایعات پوستی به شکل برجستگی های دانه مانند) است که ممکن است تمامی بدن را بپوشاند.

در این اطلاعیه ذکر شده است این بیماری درمان ندارد و باتوجه به اینکه در کشور ما غیربومی است و گاو و گوساله ها را در تمامی سنین در گیر می کند، ممکن است باعث تلفات زیادی نیز شده و نظر به اینکه پشه ها در انتقال بیماری به شکل مکانیکی اهمیت زیادی دارند، کنترل پشه ها از طریق سم پاشی وسایر اقدامات برای بهسازی محیط دامداری در پیشگیری از بیماری موثر است.

در این اطلاعیه، رعایت موازین بهداشتی وکنترل تردد افراد و وسایل نقلیه به دامداری و عدم نقل و انتقال دام بدون مجوز دامپزشکی از مهم ترین عوامل پیشگیری از بیماری محسوب شده اند.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از دامداران استان تقاضا کرد که در صورت مشاهده هر گونه علایم بیماری در گاوها، اعم از تب همراه با ضایعات پوستی غیرمعمول، مراتب را به نزدیک ترین واحد دامپزشکی گزارش کرده و از هر گونه نقل و انتقال دام ها بدون مجوز دامپزشکی خودداری نمایند.






تاریخ : پنج شنبه 93/4/5 | 12:12 عصر | نویسنده : جواددرودگر | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کمیاب98